CLOSE
Fotograf Eva Blixman

Jag har inriktat mig på studiofotografering såväl till privatpersoner som företag.
Jag utför bland annat: barnfoto - gravidfoto - produktfoto - porträtt - studentfoto - hundfoto

Min fotostudio finns i Göteborg på Wrangelsgatan 11.
Vid intresse av fotografering ring eller maila för priser och tidsbokning.

Tel: 0707-290708 Mail: eva[A]evablixman.se Hemsida: evablixman.se









Jag är nöjd..


2008-12-03 | 23:29:10




Jag känner med väldigt nöjd med mej själv just nu... för ett antal dagar sedan
började jag laga egen mat till min Ruffepuffe. Och det känns väldigt bra att veta
exakt vad min hund faktiskt äter.

För vad är biprodukter? Jag har läst och läst på internet och jag hittar massa
läskiga saker som just kan vara bland dessa biprodukter. Vem vill tex. ge sin
hund livmoder att äta?? Eller klor och hår? Nu vet jag ju inte om det är detta
bland dessa biprodukter i vårt hundfoder, men vill jag chansa? Mitt svar blir i
vilket fall - Nej!

Så nu är det jag som står vid spisen och lagar lyxmat till min hund.. laxfilé med
ris. Och det känns hur bra som helst! Jag får också hjälp från en bra veterinär
med just näringen och lite annat.  :o)

/ Eva






Kommentarer
Postat av: Emma

Du har inte lust att dela med dig av några lyxrecept?? Lite tips bara vad du ger din lille vovve?

2008-12-03 @ 23:36:36
URL: http://emmasvirriga.blogg.se/
Postat av: Mira

Så flink du er! Gir inspirasjon til en som blir hunde-eier på søndag denne uken :)

2008-12-03 @ 23:37:02
URL: http://mirajakobsen.devote.se
Postat av: Eva

Svar till Emma:

Absolut det kan jag göra... när jag testat det lite längre så ska jag skriva ett recept och lägga på bloggen. Sen är det ju skräddarsytt till Rudolph. Men det borde ju andra kunna äta också om det inte är allergier och så då.

/Eva

2008-12-03 @ 23:42:51
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Anna

Farmor lagade alltid egen mat åt sin hund :) Det känns bättre att göra det, så vet man att dom inte får i sig nått som dom inte mår bra av ^^

2008-12-03 @ 23:47:08
URL: http://tingeling0.blogspot.com
Postat av: stig B

Hejsan, jag fick tårar att du fixar egen mat till

voven. Han är värd allt.



Skriv upp vad han får varje dag, och vad han tycker.

Hoppas att det kan vara ett bra tipps.

2008-12-04 @ 00:54:01
Postat av: Paméla

Hejsan Eva! Nu har jag fått kikat igenom din blogg lite! =)Mycke fina bilder! Så jobbigt det blir då internet inte fungerar.. I går kväll fick jag ta med både Gina o Jimmy till jobbet då de behövde fixa lite online. Hoppas nu lille Ruffe blir bra med den goda maten.

Kram

2008-12-04 @ 09:15:27
URL: http://lilltibbens.blogg.se/
Postat av: Michelle

Va bra att man kan fixa egen mat åt sin hund men jag hade fått för mig att fisk, räkor och sånt inte är bra för hundar men det kanske inte stämmer? Mamma vill jämt ge min Tigger massa gott men hon får inte för ja vet ju inte om de e bra.

2008-12-04 @ 10:08:16
URL: http://michellebeit.blogg.se/
Postat av: Milla

Du har ett hjärta av guld Eva! :o)

Kramar Dig!

Milla

2008-12-04 @ 10:08:48
Postat av: Åsa

Har oxå kollat runt lite och hört att hundmat (torrfoder o burkmat) innehåller livmoder, klor, hår, könsorgan och ögon m.m. Även dyr hundmat som säljs i zoo-affärer har jag hört innehålla detta... Verkligen läskigt om det visar sig vara sant.



Tillverkarna gör allt för att tjäna pengar på oss hundägare och tänker inte alls på hundens bästa och vad dom får i sig... Skrämmande tycker jag!



Jag har oxå börjat laga egen mat till mina hundar för då vet jag precis vad dom får i sig :)



Kram Åsa

2008-12-04 @ 10:20:51
Postat av: Eva

Svar till Michelle:

Fisk funkar utmärkt som mat till hunden, men det är ju väldigt viktigt att det aldrig finns något ben i.



Sen finns det ju självklart hundar som är allergiska mot fiskprotein precis som dom kan vara allergiska mot kycklingproteinet eller andra proteiner.



Sen finns det också hundmat med fisk i (som allergifoder) och som säljs hos veterinären.

/Eva

2008-12-04 @ 11:11:23
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej!



Götens favorit är makaroner och kokt kött!



Då är smasknivån gode hög :D Även på kokt köttfärs med pasta är smasknivån hög.



Lycka till med hundmaten! Kanske blir nästa Evas kokbok?! Du har ju Evas cupcakes, så dett får bli Evas hundmat!



// KRAM



2008-12-04 @ 12:54:00
URL: http://annalundberg.org
Postat av: Eva

Svar till Anna:

haha Ingen vila ingen ro... ;o)



Tack! Jag hoppas det blir bra... ska lägga upp ett recept senare när jag testat det lite längre. :o)

2008-12-04 @ 13:03:37
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Saffran

Vad bra! Det är klart att våra små vänner inte ska äta sämre än vad vi gör själva!:)

2008-12-04 @ 13:40:08
URL: http://cupcakehero.blogg.se/
Postat av: Josefin

Kan du inte skriva lite olika bra recept som vi kan använda till våra hundar ? Kram!

2008-12-04 @ 21:08:57
URL: http://kinglouie.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Josefin:

Jag tycker du ska rådfråga någon som är duktig på det här, din veterinär eller någon annan.

Som jag skrev tidigare kan jag lägga upp mitt recept när jag vet lite mer om hur det funkar på Rudolph, nu kommer jag inte göra det.

/Eva

2008-12-04 @ 22:25:41
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Perra

Gud så bra Eva! Djurvän va namnet :)

2008-12-05 @ 17:41:58
URL: http://typperra.blogg.se/
Postat av: scream and shout

Ambitiöst av dig. Och en bravur för att du inte matar rudolf med massa märgben, rått kött och snusk som folk som ska laga sin egen hundmat ofta får för sig är jättebra. Snuskigt, farligt för hunden och med risk att ge dem mask, nej tack.

Själv är jag dock på tok för lat, tror jag, för att laga egen mat till mina tre små "bebisar". Tror det skulle bli väldigt dyrt i längden också, med tanke på att vi är 5 personer i familjen, och då är inte hundarna inräknade :o

2008-12-07 @ 16:17:21
URL: http://screamandshout.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till scream and shout:

Tack! :o)

Det är ganska så intressant det här med maten till våra djur. Och jag vet att många är för rått kött, men jag skulle aldrig ge det till min hund. Inte är jag lockad av att köpa rått kött (med inälvor) som säljs just till hundar heller.



Så jag handlar vanlig mat precis som vi äter. Jag tror inte det behöver bli dyrare, men det beror ju såklart på vilken mat man väljer och hur mycket man lagar på samma gång.

Jag ju avslöja att jag är mindre ekonomisk än vad man kan vara. hehe

/Eva

2008-12-07 @ 16:24:03
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: scream and shout

Nej, jag förstår verkligen inte det där med rått kött. Själv har jag fått lära mig att om ett djur får smak av blod, så väcks dess jaktinstinkt, och hunden är ju i grund och botten ett rovdjur. Varför man ens känner att man vill ge sin hund rått kött har jag ingen aning om. Risken finns ju att den blir aggressiv om ägaren själv närmar sig matskålen och värre för hunden - den kan få mask. Har en granne som skaffat hund, hon har gett den rått kött, och den har nu jätteproblem med, just det - mask! Äckligt som tusan :(



Mina hundar får vanligt torrfoder, men eftersom de är så söta får de alltid lite matrester och så i alla fall. Dock så får man ju balansera upp det där med mängden torrfoder och mat också, så att de inte blir överviktiga. Ett himla krux det där! ;D

2008-12-07 @ 20:47:13
URL: http://screamandshout.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till scream and shout:

Usch vad läskigt!

Jag har en vän som också testade rått kött till sina hundar och dom blev magsjuka direkt. Finns säkert en massa konstiga bakterier i rått kött som hundar inte klarar.



Jag förstår vad du menar med vikten... men det gäller ju att hålla koll på vad ens hund väger och går dom upp då har dom fått för mycket mat helt enkelt. Och då är det ju lätt att minska lite på maten tills man hittar rätt... :o)

/Eva

2008-12-08 @ 21:28:32
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag KAN inte hålla mig nu...



"Och en bravur för att du inte matar rudolf med massa märgben, rått kött och snusk som folk som ska laga sin egen hundmat ofta får för sig är jättebra. Snuskigt, farligt för hunden och med risk att ge dem mask, nej tack"



Min kommentar på citatet: En hund är en HUND. Inte en människa. Människan och hunden har helt och hållet olika behov, vi har olika näringsupptag och OLIKA MATVANOR. Vad tror du vargen äter, Royal canins torrfoder? Trots att vi har avlat fram ett sällskapsdjur, betyder inte det att hunden mår dåligt av att äta sin "urföda". Det betyder inte heller att en del hundar mår dåligt av att äta torrfoder, vad vet vi förrän vi har testat att ge just vår hund alla dessa typer av fodertyper som finns att erbjuda idag och sen utvärdera?



"Nej, jag förstår verkligen inte det där med rått kött. Själv har jag fått lära mig att om ett djur får smak av blod, så väcks dess jaktinstinkt, och hunden är ju i grund och botten ett rovdjur. Varför man ens känner att man vill ge sin hund rått kött har jag ingen aning om. Risken finns ju att den blir aggressiv om ägaren själv närmar sig matskålen och värre för hunden - den kan få mask. Har en granne som skaffat hund, hon har gett den rått kött, och den har nu jätteproblem med, just det - mask! Äckligt som tusan :( "



Min kommentar till detta citat: Okej, så hundar som någongång har doftat blod förvandlas till agressiva monster? Det var ju underligt, hur kan då hundar tränas och tävlas i viltspår, blodspår osv utan att äta upp sina mattar och hussar? Detta var helt ärligt det DUMMASTE jag har hört! Jag hoppas att du inte är så dum som du framstår som.



"Jag har en vän som också testade rått kött till sina hundar och dom blev magsjuka direkt. Finns säkert en massa konstiga bakterier i rått kött som hundar inte klarar."



Min kommentar till detta citat: Bytte din vän foder successivt, eller gav hon ex. torrfoder ena dagen för att nästa dag enbart ge rått kött? Detta handlar inte om fodren, det handlar om själva foderbytet som ska göras långsamt då alla hundar har olika känsliga magar, ett foderbyte kan ta två veckor innan själva bytet är gjort. Inte alls konstigt att de blev dåliga i magen om hundarna inte hann vänja sig, vissa blir lösa i magen jättelätt om de får något som inte ingår i deras vanliga kost.



Och angående mask... Det får hundar ibland ändå, av exempelvis att de äter andra djurs avföring (som ofta innehåller ämnen de behöver) och annat. Därför finns det maskmedel. Hästar är växtätare, ändå avmaskar vi dem flera gånger per år.



Och ni andra som tycker att hundarna ska äta det vi äter, ger ni dem choklad, chips & kaffebröd också?

Jag försöker bara förstå hur ni tänker, för er filosofi kring detta verkar vara väldigt långt bort ifrån min.



2008-12-10 @ 17:08:52
Postat av: Eva

Svar till Erica:

Du får jättegärna skriva dina egna åsikter, men att gå till personangrepp på min blogg och på mina besökare gör du inte här!



Och din egen sista mening om chips och kaffebröd... du tyckte någon här var dum... vad är inte du då?



Sen kan jag berätta att det är väldigt ovanligt att vuxna hundar får mask i magen om dom inte äter möss, fåglar etc. Min hund är två år snart och har aldrig haft mask i magen och detta vet jag med säkerhet för vi har tagit avföringsprover som har skickats till labb. för undersökning.



Jag ger min hund speciellt tillagad mat i samråd med en veterinär och detta för att han ska må på bästa sätt. Och jag skulle fortfarande aldrig ge min hund rått kött.



/Eva

2008-12-10 @ 17:22:26
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Erica

Nej, Eva det är inte helt ovanligt att hundar får mask. Hundar är rovdjur, många av dem jagar om de får chansen samt äter (för oss) "konstiga" saker ute i skogen etc. Har man stenkoll på din hund 24/7 så förstår jag att man har möjligheten att se till exakt vad den äter och inte äter, men så har långt ifrån alla det.



Angående frågan om chips och kaffebröd, så var det just en fråga. Jag har tyvärr sett detta förekomma fler ggr än att det ska vara hälsosamt, så varför skulle jag inte få fråga det? Tror du att alla vet vad som är bäst för sina hundar? "Hon är ju så sööt", blablabla är ofta kommentarer som hör till. Att alla vet vad som är bäst för sin hund är en utopi..



Har du någon kommentar angående "snuskigt" rått kött? Varför skulle inte det vara bra för hundar, trots att det är dess ursprungliga föda? Det är högst intressant att höra andras åsikter kring detta.

2008-12-11 @ 10:24:47
Postat av: Eva

Svar till Erica:

Nu vet jag inte hur många hundar du faktiskt känner som verkligen haft mask i magen? Är avföring testad då? Eller har man bara antagit att hunden har mask och sedan avmaskat ändå? Idag ska man nämnligen inte avmaska som man gjorde förr.



Enligt vår veterinär så får vuxna hundar väldigt sällan mask, om dom inte äter möss, fåglar etc. Min hund äter inte sånt. Men sen har jag ingen jakthund heller.



Jag har aldrig fått en kommentar här på min blogg om att någon hundägare ger sina hundar varken chips eller kaffebröd som mat. Och jag tror att dom flesta är väldigt måna om att djuren ska må bra.



Att bara sitta och gissa vad hundägare gör tycker jag är ganska så dumt. Ta reda på fakta istället!

Gör en undersökning eller vad som helst.



/Eva

2008-12-11 @ 10:41:58
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Detta var en rolig diskussion :)

Jag sitter bara och tänker på att det var tur att vargarna upptäckte kokkonsten. Jag ser framför mig en flock vargar som står och värmer sig framför sin brasa medans maten håller på att koka. Verkligen bra, för då slapp dem ju masken!

Nu vet vi ju att fallet inte är så och att de faktiskt gaddar ihop sig och attackerar ett djur för att sedan bita den i halsen så att den dör. Därefter har de en komplett festmåltid som dom - bokstavligen - hugger in i, de lurviga, söta små varelserna.

Ni som ger era mat människo mat, tänker ni på att vissa saker faktiskt är farligt? Visst finns det en risk att rått kött ger mask, men om hunden t.ex. äter svamp kan den drabbas av hallucinationer, magont och det kan påverka lever och njurar.

Rabarber hämmar bildandet av röda blodkroppar, avocado kan ge förgiftning, lök kan ge anemi (blodbrist), choklad påverkar nervsystemet, hjärta och muskulatur och en hund kan dö i njursvikt av ett enda russin eller en enda vindruva.

Dessa är dessutom bara några ingredienser som kan vara extremt farliga för vår hund. Det finns fler, och vi vet inte ens om alla. Dock VET vi att rått BRA kött inte är farligt.

Menar inte att kritisera er som lagar mat till era hundar. Det är åtminstone bättre än många torrfoder, men för guds skull - ta reda på lite om saken. Hunden är och kommer att förbli ett ROVDJUR.

2009-06-12 @ 00:20:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback








RSS 2.0
Copyright © Eva Blixman 2007 - 2015

bloglovin

Fotobloggar Bildbloggar bloggar Blogglista.se Top Fotobloggar bloggar Reggad på Commo.se bloggar Photo Blogs - Blog Catalog Blog Directory