CLOSE
Fotograf Eva Blixman

Jag har inriktat mig på studiofotografering såväl till privatpersoner som företag.
Jag utför bland annat: barnfoto - gravidfoto - produktfoto - porträtt - studentfoto - hundfoto

Min fotostudio finns i Göteborg på Wrangelsgatan 11.
Vid intresse av fotografering ring eller maila för priser och tidsbokning.

Tel: 0707-290708 Mail: eva[A]evablixman.se Hemsida: evablixman.se









Ihjälbiten chihuahua i gbg


2009-06-09 | 16:05:26


Ihjälbiten chihuahua i Örgryte, Göteborg. Jag hittade den här artikeln
aftonbladets hemsida. Jag blir så fruktansvärt ledsen för den lilla hunden
Frankie och hans matte. Vilken mardröm!!!

Sen kan man läsa alla kommentarer under artikeln från många hjärtlösa (?)
människor... Jag säger inte att alla som skrivit där inte har ett hjärta eller
saknar empati för dom som precis mist sin lilla älskling. Men man börjar
ju undra?

Jag tycker det är fruktansvärt och eftersom jag och Rudolph bor gångavstånd
från Örgryte så känns det faktiskt väldigt olustigt att veta att dessa hundar
och dess hundägare (!) finns i vår stadsdel.

/ Eva






Kommentarer
Postat av: Josephine

du fotar aldrig några mer "naturliga2 bilder på tjejer? Eller är det alltid uppstylat och superpiffat? Skulle även vara sjukt kul att se mer bilder på dig? :)

2009-06-09 @ 16:15:49
Postat av: Eva Blixman

Svar till Josephine:

Jag tycker att det är mycket roligare att göra lite "extra" när jag fotograferar modeller. Vanliga porträtt känns inte alls lika lockande. Men visst om kunden vill ha det så gör jag det. :o)

Mer bilder på mej dröjer nog ett tag, jag har helt enkelt inte tid eller lust för självporträtt just nu. Senare kanske.



/Eva

2009-06-09 @ 16:21:27
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: fredde

hejsan..

läste artikeln och tycker det är fruktansvärt.

men jag tycker inte vissa hundraser ska förbjudas, läste lite på kommentarerna under och vissa personer verkar inte ha något hjärta.

äger själv en rottweiler, han leker jätte mkt med min mammas dvärgpudelblandning..

2009-06-09 @ 16:41:36
URL: http://monthan.blogspot.com/
Postat av: Sara~Candis

Det jag reagerade på var ju att lille frankie var lös och var nyfiken på andra hundar och den som hade ansvaret över honom stod och dammsög bilen. Utan uppsikt över hunden.

Har själv två små och skulle ALDRIG släppa de lösa om jag inte visste att de var 100 % säkra och jag hade koll.

2009-06-09 @ 16:45:23
URL: http://candis.se
Postat av: Eva Blixman

Svar till Fredde:

Nej jag tycker inte heller att vissa hundraser ska förbjudas, jag kan för lite för att uttala mej riktigt om det om jag ska vara ärlig. Kanske är det bättre att förbjuda vissa människor. ;o))

/Eva

2009-06-09 @ 16:50:12
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Sara~Candis:

Självklart har man ett ansvar när man släpper lös hunden även om det var i egen trädgård. Men jag tycker inte att det ursäktar att två stora hundar biter ihjäl den lille hunden.



100% säker är nog svårt att vara om man släpper lös en hund utomhus. Då får man nog har höga stängsel omkring hunden, så ingen kan hoppa över.

/Eva

2009-06-09 @ 16:53:53
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Ginger

Usch va hemskt! Jag vet inte vad jag hade tagit mig till om det hänt mig =(

2009-06-09 @ 17:31:03
URL: http://www.anna-ginger.com
Postat av: Elin

Fruktansvärd händerlse. Men man har ju som sagt ansvar för sin hund. Hundar kan hamna i slagsmål... Vilken ras det än gäller. Därför skulle jag alltid hålla koll. Jag har min lilla Bichon havanais lös ofta. Men jag släpper honom aldrig ur sikte och jag pysslar inte med annat medans han går lös i fall det skulle komma en annan hund eller något. Men Rottweilers brukar ju kunna bli aggressiva så jag förstår inte hur ägaren kunde släppa den utan uppkik... Fy sjutton vilken chock mamman måste fått!! :(

2009-06-09 @ 17:44:48
URL: http://elinheffler.blogg.se/
Postat av: Micke

Vilken hemsk händelse.

Blir besviken på människor som inte kan visa lite respekt och empati!

2009-06-09 @ 18:33:18
Postat av: Lisa

Det är hemskt, men jag tycker ändå att det är dåligt att det är så många som bara läser sådana här artiklar och sedan bildar sig en uppfattning om att vissa hundraser ska förbjudas. Det är ju inte rätt väg att gå, gör krav på en hundägarutbildning eller liknande istället, det är uppfostran och ägarens ansvar som behövs för att sådant här inte ska hända!

2009-06-09 @ 19:09:21
Postat av: Sara

Usch va hemskt. Dock tycker jag det är fel att säga att vissa hundar ska ha munkorg. Det är inte hundrasen som biter utan hunden som blivit uppfostrad fel av sin ägare. Som du skrev innan så är det vissa ägare som ska förbjudas! Något jag inte fattade var om det var den lilla hunden som sprang fram till dom stora?

Kram Sara

2009-06-09 @ 19:10:16
URL: http://aras.webblogg.se/
Postat av: Marianne

Fy vad hemskt. Jag tänkte direkt på dig och lille Rudolph när jag läste artikeln. Men jag är inte en expert på hundar. Men måste i alla fall tycka att det är hemskt när en del går till anfall utan att husse/matte tror det om sin hund. Det är hemskt när det händer en lite mindre hund, men tänk om det varit ett litet barn istället.

2009-06-09 @ 20:55:02
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Eva Blixman

Svar till Marianne:

Jag vet att det jag tänker skriva nu låter konstigt i vissa "öron", men för mej är hunden precis lika mycket familjemedlem som min dotter. Så det hade inte varit någon skillnad för mej.

Jag vet inte vad jag gjort om det hänt min hund, vill inte ens tänka tanken.

/Eva

2009-06-09 @ 21:31:11
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Paméla

Hej Eva. Orkar inte läsa artikeln.. Det gör för ont att veta att en liten älskling möter sin död , livrädd och i outsäglig smärta. Jag lider med matte och /eller husse och den lille, lille stackars Frankie..



2009-06-09 @ 22:54:08
URL: http://lilltibbens.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag måste hålla med Sara-Candis, kvinnan borde haft uppsikt över sin hund, speciellt eftersom hon vet att den är "nyfiken" på andra hundar. De andra hundarna kanske inte såg det som att den bara var "nyfiken". Stora hundar kan känna sig hotade av mindre hundar, för dem spelar inte storleken någon större roll.

Självklart är det tragiskt att chihuahuan dog, men jag förstår inte varför det är relevant för Aftonbladet att ens skriva om en sådan händelse, och vinkla allt så att Rottweiler och Boxer framstår som en dålig hundras. Jag har en blandras Amstaff/Rottweiler, och han är den lugnaste hunden jag någonsin haft att göra med. Han har några gånger blivit attackerad av småhundar, däribland en chihuahua, men aldrig gjort något tillbaka. Ägarna till dessa hundar har bara skrattat bort händelsen, vilket göra mig grymt arg. Jag upplever att många småhundsägare har den inställningen, att om deras hundar gör utfall så är det bara "gulligt". Om det hade varit min hund, skulle folk krävt att han skulle avlivas.

Hund som hund, säger jag. Det är otroligt larvigt att hålla på att hänga ut olika hundraser. Jag skulle nästan vilja kalla det för någon slags rasism.

2009-06-09 @ 23:11:39
Postat av: Tobias

Usch. Vad hemskt :( att det finns sådana människor!

2009-06-10 @ 06:24:17
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Lina

Det är verkligen jättehemskt! Men tycker inte att rasen borde förbjudas eftersom det är inte direkt hundens fel. Rasen är typ känd för att vara agressiv eftersom vissa människor uppfostrar just den här rasen helt fel. Kunde nog varit vilken hundras som helst när jag tänker efter. Men verkligen jättehemskt för ägaren!

2009-06-10 @ 07:26:46
Postat av: Monika

Herregud, vilken debatt det blev om den stackars chihuahuan! Jag håller med om att det inte är hundrasen- rottweiler- som bör hängas ut, utan det är faktiskt ägaren som har ansvaret. Precis som föräldrar ansvarar för sina barn. Och jag håller med Ronja att det spelar egentligen ingen roll om hunden är liten eller stor. Att sen Aftonbladet skrev den här artikeln och vinklade den som de gjorde är väl inget ovanligt? Titta bara på hur alla tidningar vinklar sina rubriker och artiklar!

Jag hoppas bara att ägaren/na till hundarna som bet chihuanhuan lärde sig något och numera inte har sina hundar lösa i områden med andra hundar. Åtminstone inte mindre vovvar.

2009-06-10 @ 09:48:13
URL: http://monnetankar.blogspot.com
Postat av: Eva Blixman

Svar till Monika:

Om jag läser tidningen och får reda på att en chihuahua blivit ihjälbiten och det står av en hund. Då vill jag genast veta, vilken hund?? Jag tycker att det är en viktig detalj för hela nyhetens värde att veta alla fakta och då också vilken/vilka hundraser dom skriver om.



Sen är inte jag den personen som dömer ut en hel ras för att jag får veta att det var boxer och rottweiler som gav sej på chihuahuan. Men jag tycker alla fakta är viktigt.



Jag tycker att har man en hund som gett sej på andra hundar och bitit ihjäl en så ska man aldrig har sin hund lös mer utan att det är i inhängnade områden. Man kan aldrig veta när och var det kommer små hundar i bostadsområden. Det är det minsta personerna med dessa hundar kan göra tycker jag.

Sen bör också personerna till dessa hundar fundera lite kring varför det hände och ta tag i någon träning för hunden, för det är inte ett normalt beteende att hundar ska bita ihjäl varandra.



/Eva

2009-06-10 @ 11:29:13
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Anonym

"att veta att dessa hundar och .. ."

Dessa hundar? Vad menar du med det? Det spelar ingen roll om det var en rottweiler eller inte. Ägaren till hunden uppfostrar.

2009-06-10 @ 13:22:52
Postat av: Eva Blixman

Svar till ANONYM:

Du får väldigt gärna läsa artiklen så kanske du bättre förstår mina ord. Om inte så läs ialla fall mina svar bland kommentarerna ovan.

Det var två hundar som gav sej på den lille.



Men för att göra det enkelt för dej så kan jag svara att jag tycker det är viktigt att få fakta och en bild av en nyhet, alltså vill jag gärna veta vilka hundraser dom skriver om.



Sen för att det ska bli lite trevligare stämning bland kommentarerna, så skriv gärna vad du heter nästa gång.

/Eva

2009-06-10 @ 13:39:10
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Keshia

Det kunde likaväl varit den lilla hunden som gav sig på dom två stora. Jag har själv varit med om det med mina två stora hundar och så jagade en liten hund mina hundar. Jag försökte komma därifrån även fast jag vet att ingen av mina hundar är aggressiva mot andra hundar men den lilla gick mot attack mot min hund och bara högg och högg och tillslut bet hon tillbaka. Med all rätt kan jag tycka. Så antagligen var det chiuaua ägarens hund som inte hade ordentlig uppsikt av sin hund.

Och missta mig inte för jag tycker att det är hemsk att någonting sånt ska behöva hända och det är absolut inte okej. Men saker blir alltid vinklade på fel sätt

2009-06-10 @ 17:52:36
URL: http://headshigh.blogg.se/
Postat av: Dannielle

Jag är väl av den åsikten att båda hundägarna brast i sin tillsyn av hundarna.



Men visst är det tragiskt att det finns idioter som väljer att bli hundägare.

Vila mjukt Frankie.

2009-06-10 @ 23:17:56
URL: http://rexmatte.blogg.se/
Postat av: Jenny Blad

Usch vad hemskt! Min hund är aggresiv mot andra hundar så sånt här skrämmer mig fast åt andra hållet - tänk om nåt skulle hända å det va mitt fel. Nu har jag en granne som har en hund i chihuahua storlek och den har kommit in i vår trädgård när min gubbe vart lös och min jagade bara över den till hans egen trädgård och stanna när vi ropade. En aggresiv hund drivs av rädsla har jag lärt mig nu efter att gått i hundskola. Det är ganska lite som krävs för att en större hund ska ha ihjäl en mindre - det kan räcka att dom trycker till dom med tassen berättade vår lärarinna. Usch usch usch - jobbigt å tänka på sånt här.

Det va kul att träffa din lille vovve i alla fall när du va inne på Scandinavian Photo häromdagen!



Kram Jenny

2009-06-11 @ 00:41:33
URL: http://www.jennyblad.se
Postat av: Rei Trulsson

Jag blir så ledsen och arg när jag läser sådant här. Allt hänger på hundägaren. Oavsett storlek, antal eller ras, så är det ägarens ansvar mot omgivningen att ha full kontroll - alltid.



Vissa människor saknar förståelse för andras olycka. Människan är grym! :(

2009-06-11 @ 06:30:07
URL: http://blogg.trulsson.nu
Postat av: Monika

Håller helt med dig, Eva, att hundägarna borde göra något åt sina hundar för som du skrev är det inte normalt beteende! Jag tycker att man ska kunna ha sin hund lös i sin egen trädgård utan att oroa sig för att den ska bli anfallen. Tack för en fin blogg med ursnygga bilder! :-)

2009-06-11 @ 10:32:15
URL: http://monnetankar.blogspot.com
Postat av: Anja

Det är verkligen skithemskt när något sådan händer. Jag som hundägare ryser av tanken att min hund skulle bli ihjälbiten av en annan. Men jag tycker det är fel att skylla på en viss hundras (som kvinnan i artikeln på aftonbladet gjorde) och hävda att dom borde ha munkorg eftersom det är "Deras instinkt är att vara aggressiva". Det där är skitsnack. Det är inte någon hunds instinkt att vara aggressiv. Ja, vissa hundraser har lättare att tända till eftersom vi människor har skapat fram det beteendet, för våra egna egoistiska ändamål.



Det folk måste förstå är att det är oundvikligt att konflikter uppstår mellan hundar och att dom inte kan lösa problemet genom att 'snacka' med varandra. Hundar löser det på sitt eget sätt och det resulterar tyvärr oftast till att de biter varandra. Sådant händer och det är där vi människor måste ta vårt ansvar och se till så att ingen blir skadad. Det är hundägarna som ska ta sitt ansvar, inte hunden.



Tack för en bra blogg! =)

2009-06-11 @ 16:09:21
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: scream and shout

Det är verkligen förjävligt. Är så less på okapabla hundägare. Du ska vara glad för att du själv sluppit bli attackerad då du varit ute med Rudolf. Här i området där jag bor, så blev min lilla pappillion (hade inte de andra två små då)attackerad 3(!!)gånger, på mindre än en vecka, av olika hundar. Den första var en bullmastiff, ett stort jävla åbäke, som var centimeter från att klippa honom över baken. Den andra gången var det en skenande pittbull, som tack och lov inte kom lika nära, och sist, så blev han huggen av en av våra grannhundar. Det är inte konstigt att stackarn är avvaktande mot hundar idag.



Igår så höll dessutom, ytterligare en hund på att slita sig lös från sin hundägare, och attackera 2 av våra små. Jag förstår inte varför folk ska ha så stora hundar, då de inte ens klarar av att hålla dem.

2009-06-11 @ 22:44:18
URL: http://screamandshout.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Just aftonbladet verkar finna ett nöje i att hänga ut just rottisar. De har även haft artiklar där andra hundraser bitit barn och andra hundar.De artiklarna ter sig väldigt milda även om händelseförloppet kan vara likartat. När det däremot rör just rottisar ska de blåsa upp det och göra snyfthistorier. Inte menat att det inte är sorgligt att en hund blivit ihjälbiten.



Rottweilern är en bruksras och behöver såväl fysisk som mental stimulans för att må bra och ett gott ledarskap. Nu kan jag ju tycka att det gäller alla hundar men folk höjer ju mer på ögonbrynen åt en ouppfostrad rottis på 55 kg än åt en liten skällande chihuahua.



Förstår man inte innebörden av att uppfostra och aktivera sin hund kan det sluta väldigt fel. Dock vill "förståsigpåare" gärna hävda att en hunds beteende alltid sitter i rasen. Att uppväxtmiljön och ägaren gör sitt verkar ingen reflektera över, suck.



Jag råkar själv äga just en rottweiler och jag har aldrig haft trevligare hund. Han har underbart lynne och fungerar väl med både barn som andra hundar(små som stora). För att påvisa exempel blir vi ibland jagade av en liten chihuahua som gör utfall. Min hund tittar bara snällt. Ändå är det jag som har en "mördarhund" i kopplet.



Okunskap är djurens största fiende och verkar också ligga till grund i den här hundrasrasistiska debatt som pågår i en av våra största aftontidningar.

2009-06-17 @ 01:34:40
Postat av: Vickan

Jag tycker att det är så himla sjukt att de pekar ut Rottweilern i det här läget. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att den lilla hunden gick till attack mot de stora hundarna först. Jag har varit med om att små hundar har rusat rakt på min hund och såklart måste hon få försvara sig då?



Känner till några hundar som har blivit avlivna för attack mot barn och aggresiv mot andra människor och svälvklart kommer inte det med i tidningen.. Blir så förbannad på sånt.



Om de skulle sluta skriva om alla "aggresiva" Rottweiler och Pitbulls skulle världen se bättre ut :)

2009-06-24 @ 00:14:48
URL: http://hotdoog.blogg.se/
Postat av: julina

Min hund som jag hade för nått år sedan blev ihjälbiten av en annan hund. Han åt så kom den andra för att den ville ha maten... jag kommer ihåg allting....Det gick så snabbt, min lilla yorkerterrier. jag vill bara glömma det men det går inte..

2009-06-30 @ 14:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback








RSS 2.0
Copyright © Eva Blixman 2007 - 2015

bloglovin

Fotobloggar Bildbloggar bloggar Blogglista.se Top Fotobloggar bloggar Reggad på Commo.se bloggar Photo Blogs - Blog Catalog Blog Directory