Fotografera fyrverkeri

2010-12-28 | 14:43:58

Fotografera fyrverkeri - En del har frågat lite om att fotografera fyrverkerier och jag har skrivit om det ett par gånger, men jag tar det igen för er som kanske har missat det eller inte riktigt uppfattat vad jag skrivit innan.
Här är de tidigare inläggen:
Att fota fyrverkeri och om att fotografera fyrverkeri

När jag fotograferar fyrverkerier så använder jag min kamera Canon 1D Mark IIN med lämpligt objektiv, det bästa är om man bestämmer innan vilket objektiv som blir bäst för just den platsen man tänkt att fotografera på. Sedan måste jag också ha mitt kamerastativ, det går inte att fotografera fyrverkeri på fri hand. Kameran måste stå stadigt för att man ska slippa rörelseoskärpa. Jag använder också min trådutlösare när jag fotograferar, då behöver jag inte alls röra kameran när jag ska trycka av och det minskar också till rörelseoskärpa i bilden.

När det är dags att fotografera så ställer jag in skärpan manuellt, bländaren på f/8.0 och ISO 100. Jag ställer också in kameran på bulb-läget (med bulb-läget menas att kameran exponerar bilden så länge som jag håller ner avtryckaren). Nu är jag klar för att börja fotografera... jag tycker ner avtryckaren när jag hör att raketen flyger iväg och släpper den inte förrän raketen smällt i luften. Slutartiden kommer att variera på alla bilder och det beror på hur länge jag har hållt ner avtryckaren. Det kan bli allt från en sekund till flera sekunder.

Lycka till med era fyrverkerifoton! :o)

Fyrverkeribilderna ovan är tagna nyår 2009.

/ Eva

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.
© fotograf Eva Blixman

Kommentarer
Postat av: Evelina svarar

Oj vilka underbara fyrverkeribilder!! Får se om man kan få till någon lika fin på nyår! Nu har jag ju fått lite bra tips iallafall!:)

2010-12-28 @ 18:00:40
URL: http://evelinalinnea.blogg.se/
Postat av: Daniel Lilliesköld

Hej! Jag tänker köpa ny kamera snart, och gillar att kunna ta natt-bilder, ute, t.ex. som fyverkerier nu i nyår. Jag har hittat två som jag gillar, Sony Cybershot DSC-HX5 och Nikon Coolpix S8000. Det lutar lite mot Sony'n då den har fått fina betyg, och geotagging tycker jag är en rolig finess. Men S8000 är ju då lite billigare, också med bra betyg för övrigt. Vilken av dessa skulle vara bäst för just nattbilder? Mvh Daniel

2010-12-28 @ 18:04:25
Postat av: Milla

Är det inte svårt att ställa in skärpan manuellt?

Väntar Du på en raket och ställer in skärpan efter

den eller hur gör Du?

Kram Milla

Ps. Jag fick ett nytt makro i julklapp av Marko.

Ett Canon EF 100/2.8L IS USM :o) Ds.

2010-12-28 @ 18:07:57
Postat av: Eva Blixman

Svar till Evelina

Tack snälla du! :o)

Lycka till med nyårsbilderna.

/Eva

2010-12-28 @ 18:44:37
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Daniel

Jag har svårt att ge dej ett helt rättvist svar eftersom jag inte har testat de båda kamerorna som du frågar om. Av dessa två skulle jag välja Sony och av den anledningen att min dotter haft en Nikon Coolpix som inte har varit bra alls.

Men jag skulle ändå vilja råda dej att prata med någon i en fotobutik som säljer dessa två kameror.

/Eva

2010-12-28 @ 18:53:28
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Milla

Nej jag tycker inte att det är svårt att ställa skärpan manuellt. Jag ställer in den mot något som är ungefär på samma punkt där fyrverkerierna kommer skjutas. är man osäker kan man ju göra så som du själv föreslog, att ställa skärpan efter en raket.

kram Eva

2010-12-28 @ 18:56:48
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbara bilder! :)

2010-12-28 @ 21:18:34
Postat av: Tove

Snygga fyrverkerifoton ! Har du några tips på hur man kan fota under andra situationer med dåliga ljusförhållanden, då man kanske inte kan ha tillgång till ett stativ, till exempel på konserter? Har försökt och försökt men det tycks som att vilka inställningar jag än har så blir det antingen rörelseoskärpa eller väldigt grusiga bilder!

Du kan ju länka om du har skrivit om det innan eller något (:

2010-12-28 @ 21:25:50
URL: http://vinzents.blogspot.com
Postat av: Eva Blixman

Svar till Tove

Tack! :o)

Nej tyvärr har jag inte skrivit något inlägg om konsertbilder.. Stor bländare och högt ISO är ju två saker man kan ta till vid dåliga ljusförhållande och det ger kort skärpedjup och grusiga bilder. Lång slutartid med stativ är ju inget bra alternativ vid konserter. Det jag skulle göra är ju att försöka använda blixt eller kanske t.o.m. två blixtar.

/Eva

2010-12-28 @ 21:58:02
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Emelie

Fantastiska bilder - jätteroligt dessutom att du delar med dig av hur du lyckas med dina bilder! Kunskap är till för att spridas :)

Gott Nytt År!

2010-12-30 @ 20:49:04
URL: http://nordstrandlindgren.se
Postat av: Anna-Karin

Då hoppas vi bara på klart väder imorgon då :-)

2010-12-31 @ 01:24:41
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Dessi

Vilka bra tips! :)

2011-01-01 @ 16:28:23
URL: http://dessismat.blogspot.com