CLOSE
Fotograf Eva Blixman

Jag har inriktat mig på studiofotografering såväl till privatpersoner som företag.
Jag utför bland annat: barnfoto - gravidfoto - produktfoto - porträtt - studentfoto - hundfoto

Min fotostudio finns i Göteborg på Wrangelsgatan 11.
Vid intresse av fotografering ring eller maila för priser och tidsbokning.

Tel: 0707-290708 Mail: eva[A]evablixman.se Hemsida: evablixman.se









Koppeltvång?


2010-03-30 | 20:28:02


Koppeltvång för hundar? Vad tycker ni om det?

Här
är en artikel i Göteborgs-Posten om koppeltvång ska införas i Göteborg.

Jag är för koppeltvång i Göteborg. Det finns otroligt mycket hundar här och folk släpper dom lösa överallt. Just här i Lunden har vi ett jätteproblem med lösa hundar på en lekplats för barn (!). Det är ofta som jag går förbi då hundägare har släppt lös sina hundar. Dom flesta vet också att jag inte gillar det så dom brukar koppla hundarna när jag och Ruffis kommer. Men jag tycker ändå inte att det är ok, det är fortfarande en lekplats för barn och hundarna ska inte springa lösa där alls.

Jag hade gärna sett att det blev koppeltvång i Göteborg och att det blev fler inhägnade platser som är avsedda för hundar. Det skulle vara bättre för alla.

Och när dom ändå inför koppeltvång så kan dom lika bra införa en lag som säger att man måste plocka upp hundskiten efter sej.

/ Eva






Kommentarer
Postat av: Milla

Jag är också för koppeltvång :o)

Är själv rädd för hundar jag inte känner.

Och visst vore det toppen med en lag där man var

tvungen att plocka upp hundskiten efter sig :o)

Kram Milla

2010-03-30 @ 20:39:02
Postat av: Micke

Kan vi inte dra det ett steg längre:

När hundarna registreras så tar man dna-prov på dom.

Sen skickar vi ut bajslisor på stan som letar efter hundskit och hundägare som inte pockar upp efter sin hund. Dom kan tom. gå på provision så blir dom extra taggade precis som våra kära lapplisor.

Och när dom har gripit en bajssmitare så får den stå för alla kostnader för dna-test osv. ;)

2010-03-30 @ 20:41:56
Postat av: Anna

Håller med!!

bor ju inte i Göteborg men tycker det borde vara lika på alla ofentliga platser, och det där med hundskiten,,, fattar inte varför det är så svårt och ta upp efter sin hund,

det är verkligen skit äckligt!!

2010-03-30 @ 20:46:30
Postat av: Frida [hobbyfotograf]

Jag tycker att det är självklart att man ska ha hunden i koppel. Men om man är på en "öde" plats där det inte vistas några människor och andra hundar så tycker jag det är lite okej att ha hunden lös. Men man vet ju aldrig om det kommer en hundaggressiv hund eller något annat, och som hundägare så blir man ju livrädd när en lös hund kommer springandes mot en. Har själv en hundaggressiv hund, så vet hur det är. Tycker det borde finnas hundparker som det finns i USA. :-)

2010-03-30 @ 20:48:57
URL: http://fridalautin.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag tycker inte det skall införas koppeltvång. Jag gillar inte heller alltid att möta lösa hundar som jag inte känner när jag är ute och går med mina egna hundar. Men jag vill kunna släppa lös mina hundar ibland. De får väldigt mkt ut av att vara lösa. Och jag måste våga mer som hundägare när jag släpper lös dem. Jag måste även kräva mer av mig. Jag måste träna mer med dem så det fungerar att de är lösa.

Sen vill jag väldigt gärna se mer inhängnade ställe för hundar. Det finns alldeles för lite sådana. Det är väldigt skönt att kunna släppa hundarna och veta att de inte kommer längre än staketet. Då kan jag koppla av mer som hundägare. Som det är nu har jag svårt att ta mig till en inhängnad varje dag. Och jag vill att mina hundar skall få springa utan koppel varje dag. Alltså får de vara lösa där andra finns med. Och ja, jag plockar alltid upp efter mina hundar.

2010-03-30 @ 20:48:57
URL: http://liten-arg-tant.blogspot.com
Postat av: Sara ~ Candis

Jag tycker det självklart ska vara det. Under ett års tid när jag bodde i partille så träffade jag och mina små hundar på ca 6 lösa hundar som attackerade och nu skrämt upp våra som nu studsar vid minsta lilla.

Jag ska flytta tillbaka dit om mindre än en månad och jag hoppas verkligen att de infört koppeltvång då!

Men jag brukar släppa min ena vovve när ingen annan är i närheten och har alltid 100 % koll på att ingen annan kommer, varken människor eller djur så oftast blir det i skogen.



Och ska man plocka upp hundskiten efter sig så ska det sitta papperskorgar överallt så man slipper gå med 4 påsar skit dinglande.

Här i Borlänge där jag bor just nu finns knappt papperskorgar och varför ska jag plocka skit efter mig när jag inte ens kan slänga det någonstans?? Dock plockar jag alltid upp, men blir lika förbannad varje gång när jag inte kan slänga det någonstans!

2010-03-30 @ 21:00:46
URL: http://candis.se
Postat av: Anonym

Men varför just bara hundar?

Jag är inte förtjust i lösa katter. Dom far ju också och gör sina behov i barnens sandlåder. Ligger i grannarnas utemöbler / barnvagnar mm. Det tycker jag nästan är mer otrevligt.



Men att plocka upp skiten efter sig som hundägare, det är liksom en självklarhet. Men jag håller med candis, efter populära promenadstråk / elspår, så finns det knappt några papperskorgar, där man kan slänga påsen.



Är det mkt folk, där man vistas med sin hund, tycker jag det är en säkerhet, både för hunden och för mig som ägare, att ha den kopplad.



Krull, är lös när vi är ute och går. Men, jag kopplar honom alltid när vi möter andra hundar.



// Anna

2010-03-30 @ 21:38:58
Postat av: Mikaela

Håller verkligen med dig då jag har varit rädd för hundar sedan 1 års ålder då jag blev "attackerad" av en stor hund... Varje gång jag ser en hundägare som har sin hund i koppel vill jag beröma dem fast det egentligen borde vara ganska självklart...

Tack för trevlig läsning och vackra bilder att vila ögonen på.

KRAM!

2010-03-30 @ 22:02:37
URL: http://www.mikaelaloves.blogspot.com
Postat av: TESCHO - Webbdesign och mycket mer

Håller med dig till 110%

2010-03-30 @ 22:21:01
URL: http://tescho.se/blogg
Postat av: Sirkka

Är duktigt trött på machomän som vägrar ta upp skiten efter sina machohundar. Dom kanske har ett veto eller nåt för jag ser dom varje dag låtandes sina bajsfabriker droppa och dom vägrar ta upp det. Men dom har kanske ryggbesvär eller nåt liknande så dom har har frispel på bajsplockning.....

2010-03-30 @ 23:18:07
URL: http://sirkkasart.blogspot.com/
Postat av: Emma

Nu är det ju så att det är koppeltvång i sverige. DVS om du inte har en hund som 100% och tveklöst kommer på inkallning så måste hunden hållas kopplad på offentliga platser. Med 100%-ig inkallning menas att man kallar in hunden innan den går fram till andra/ofredar andra och dyl. Lösa hundar som ägaren inte kan kalla in är fritt fram att polisanmäla.

2010-03-30 @ 23:45:48
URL: http://missgrimm.blogg.se/
Postat av: Helena Kulle

Absolut för!

Finns otroligt många ägare som inte kan hålla rätt på sina hundar.

Tycker det är bra om det införs.

Här i Hbg har vi en inhängnad "skog" dom får springa i, sånt tycker jag är bra och det skulle finnas fler sånna ställe, där man kan släppa hundarna så dom får springa och leka.

2010-03-31 @ 05:44:35
URL: http://kullefotoblogg.wordpress.com/
Postat av: Pippi

Håller med dig helt och hållet, både när det gäller koppeltvång och plocka upp skiten efter sina hundar.



Här i Malmö har det varit en het disk. om koppeltvångets vara eller inte vara, tror inte de har fattat något beslut. Hundar galopperar fritt lite överallt och jag som har svår fobi för hundar (mest för de större raserna) får panik när en hund kommer och man inte först ser någon ägare (husse/matte kommer långt långt efter). Om jag vid något tillfälle berättar att jag blir rädd för deras hund får jag bara konstiga blickar och svar att" deras hund är väldens snällaste". Ja, det kanske den är, men hur ska jag kunna veta det när en för mig okänd hund kommer rusande. Jag uppskattar det inte alls. I den mån jag kan går jag långa omvägar för att slippa möta en hund jag ser längre fram. Jag mår dåligt även om jag möter en kopplad hund, men det känns ändå lugnare i och med att jag litar på att ägaren har hunden under uppsikt.



Sedan detta med hundskiten... I vinter verkade det som att bara för att det var snö behövde man inte plocka upp efter sin hund, man fick riktigt zick - zacka mellan högarna. De som inte plockar upp efter sina hundar, gillar dessa att själva trampa i hundskit?

2010-03-31 @ 06:07:55
URL: http://pippibears.se
Postat av: jennie

Håller med fullt ut.

Där vi bor ser man också en del hundar utan koppel och varje gång är det lika läskigt när man kommer med barnen och ska gå förbi. Hundskiten ska vi inte ens prata om, det är äckligt men som tur är har våran fastighetsskötare och styrelse regel på att inga katter får springa lös vilket är riktigt bra och skönt att slippa skit i lekparken samma borde gälla för hundar. Har folk skaffat hund ska dom fan ta reda på det som kommer ut från hunden också.

2010-03-31 @ 07:57:19
URL: http://hobbyfotograf.blogg.se/
Postat av: cecilia (med Saga & Betty)

håller verkligen med dig, kunde inte sagt/skrivit det bättre själv. Jag verkligen HATAR när folk har sina hundar lösa och dom verkar tro att dom har koll på sin hund oxå. Men det visar sig snabbt att dom inte har det. De finns ju hundrädda människor, de måste man tänka på. Å sen har ju jag två tikar, å när dom löper så kommer det alltid hanar springandes. Koppla hunden! Men stora rastgårdar(visst heter det så?) i stan borde det finnas, där hundar kan få springa fritt.



Å ang detta med att plocka upp skit, såg på tv (http://svtplay.se/v/1944064/landet_runt/del_7_av_14 | det börjar 19.50) att de är lag på att ta upp skiten. Man kan få böta ifall man inte plockar upp hundskit.



2010-03-31 @ 08:32:19
URL: http://cettcilias.blogg.se/
Postat av: Sofia

Finns det inte en sån lag redan, den om hundskit?? För det är ju sååå trevligt med alla bajskorvar som smälter fram ur snöhögarna.



// Sofia

2010-03-31 @ 08:40:30
URL: http://www.jonssonfoto.blogspot.com
Postat av: Lasse

Det finns väl inga hundar eller djur överhuvudtaget som man kan lita till 100% på? Dom har sina beteenden och instinkter som inte går ur om dom blir tillräckligt lockade/påverkade av någon yttre faktor. Därför ska alla hundar vara kopplade alltid i stadsmiljö. Inte roligt att ha en mindre hund eller barn när en större hund gör ett oväntat utfall.

2010-03-31 @ 10:03:22
Postat av: Angelica

Ursäkta, men är det inte lag på att ha hundar kopplade inom tättbebyggt område redan? Inkl offentliga platser?

2010-03-31 @ 10:23:56
URL: http://angelican.se
Postat av: Emmie

Jag är FÖR!

Vår lilla yorkshireterrier på 2 kg blev allvarligt biten av två lösspringande "jättesnälla" shäfrar (punkterad lunga och båda bakbenen ur led). Hon blev aldrig helt återställd efter det och fick tas bort året efter.



Hundar är DJUR och man kan aldrig veta hur de kommer att reagera i alla situationer. Koppel är SJÄLVKLART.

2010-03-31 @ 11:52:29
URL: http://emmieliving.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det många hundägare som har sina hundar lösa glömmer bort att tänka på (eftersom deras hundar "är snälla" som det heter) är att MIN hund (som är kopplad) kanske inte är så snäll om det kommer framrusandes en hund till henne.

Om MIN hund då biter den andra hunden så får ju MIN hund skulden och blir avlivad! helt galet.



2010-03-31 @ 12:06:16
Postat av: Anonym

Hej! Jag undrar om du har någon slags egen studio hemma som du fotar i? För det blir jämt sådan fin bakrund när du fotograferar. T.ex när du fotar på din hund så är ju bakrunden vit... vore glad för svar. :)

2010-03-31 @ 14:13:11
Postat av: Paméla

Självklart ska hundarna vara kopplade!!

Även för min skull, om det kommer en katt eller annat spännande och min älskling springer ut framför en bil. Skulle aldrig förlåta mig själv! Nej vi ska njuta med våra hundar. Inte skrämma dem som inte uppskattar dem, och inte riskera att de själva blir skadade eller skadar någon annan! Kram

2010-03-31 @ 22:42:51
Postat av: Nilla

Jag håller helt med dig!

2010-04-02 @ 16:23:48
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Karins fotoblogg

Jag tackar för ditt resonemang! Som småbarnsförälder så uppskattar jag varken lösa hundar eller deras skit.



Däremot så uppskattar jag bra bilder och det finns här hos dig, tack för det! :)



Glad Påsk!

2010-04-02 @ 20:06:53
URL: http://karinsfotoblogg.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Hej.



Jag tycker inte att det ska införas koppeltvång men däremot kan man välja sina platser att släppa hunden lös, att släppa den runt massa barn är inte det idealiska enligt mig.



Lagen som är just nu och som har funnits ett tag är att hunden SKALL vara kopplad under älgsäsongen.



Däremot tycker jag absolut att dom ska införa mer hundgårdar där man kan släppa hunden i inhängnat område.



Men tycker det klagas mycket på hundägare angående hundbajs t.ex...är själv hundägare och självklart så plockar jag upp efter min hund, tycker alla borde plocka upp efter sina hundar.

Men katter då? Kattbajs i sandlådan...plocka upp efter era katter OCKSÅ.



Tack för mig!

MVH

Madeleine & frallan Douglas.

2010-04-04 @ 19:32:50
URL: http://muffinsmadde.blogg.se/
Postat av: Tilda

Koppeltvång vore toppen! Det är inte okej attlösa hundar springer omkring var stans. Tack för en fin blogg!

2010-04-05 @ 11:39:39
URL: http://flygirl.blogg.se/
Postat av: Caroline

En gång för mycket har jag sett okopplande hundar attackera varandra, mycket olustigt! Är absolut för koppeltvång, djur är djur och även om man tycker att man har världens snällaste hund som inte skulle skada så vet man faktiskt aldrig. Kul att se att du bor i lunden förresten, jag bor vid munkebäckstorget :)

2010-04-10 @ 23:11:15
URL: http://photosbycaroline.blogg.se/
Postat av: Bloggläsare

Läst i tråden:



"...och varför ska jag plocka skit efter mig när jag inte ens kan slänga det någonstans??"



Så det är alltså så att omgivningen/samhället måste skapa förutsättningar så att jag kan vara hundägare? Varför skaffa hund när man inte vet var man ska göra av hundskiten? All service som finns, hundpåsar på stolpar och skitpåseuppsamlare är inte enbart för att underlätta för hundägare. Det är för att övrig befolkning förhoppningsvis ska slippa trampa i skiten...

2010-04-13 @ 23:23:58
Postat av: Eva Blixman

Svar till Bloggläsare

hehe

Konstigt att folk inte orkar bära en liten bajspåse med sej hem? Så jag håller med dej. Orkar man inte plocka upp skiten och ta med sej den till en papperskorg eller hem till sina egna sopor så bör man nog låta bli att skaffa hund. Att äga och sköta om en hund är lite jobbigare än att bära med sej en bajspåse.

/Eva

2010-04-13 @ 23:32:38
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jag är helt klart emot koppeltvång. Kanske för att jag har en aningen mer krävande ras när det kommer till motion. Jag har en vorsteh som behöver vara i god kondition och koppelpromenader har ingen möjlighet att ge detta eftersom jag inte har kapaciteten att springa vare sig lika fort eller dryga milen varje dag... Självklart ska alla som släpper sina hundar bland andra hundar (och människor)ha sån koll på sin hund att den kommer tillbaka direkt och inte springer fram. Och varför är det så svårt att ha överseende mot en hund som behöver träning tills den klarar detta? Jag menar, släpper man inte hunden lös så kan man aldrig träna det. Jag förstår inte heller att det bara är fokus på lösa hundar, att katter är helt ok.

Att inte plocka upp sitt bajs, såna hundägare borde det vara skottpengar på....

2010-04-17 @ 10:08:26
Postat av: Deb

Hur fan kan man vara för koppeltvång och ändå välja att ha hund. Att inte låta hunden springa lös i flera timmar varje dag är djurplågeri. Vad hade du velat om du var hunden?

Jag kan förstå folk som hatar hundar, men folk som gillar hundar och ändå vill att de ska leva sina liv i ett så onödigt fångenskap? I många städer i europa går alla hundar lösa, och alla är lydiga.



Jag vill ha mer frihet, färre regler, och framför allt färre regelförespråkare!!

2010-08-27 @ 19:39:54
Postat av: Anonym

MIN uppfödare sa en gång till mig att man Måste ha hundarna kopplade i stan, i skogen eller på mindre folk-platser kan man ha dom lösa. för en del är rädd för hundar, till o med för chihuahuor.. speciellt invandrare som har lärt sitt land att "hundar är farliga - akta er för dom!"

2011-03-18 @ 14:06:56
URL: http://pinksbabykin.blogg.se/
Postat av: Annie Brickman

Hejsan.



Det finns redan lag mot att lämna kvar hundskit, det kallas nedskräpning och kan bötfällas. Detta hindrar dock ingen vilket inte ytterligare lagskärpning kommer att göra heller, därför att de som inte plockar upp oftast ser till att inte bli sedda.



När det gäller koppeltvång i Göteborg var och är jag starkt emot det. Eller del, jag är emot att det införst FÖRE det byggs rastgårdar. Att det ska vara koppeltvång i parker tycker jag är ganska självklart, och lekplatser anser jag bara idioter släpper sina hundar på. Lite vett får man ju ha i skallen. På övriga platser anser jag det totalt onödigt att lagstifta, därför att de allra flesta människor ändå inte bryr sig om eller kan lagarna.



Jag har själv en stor hund som kräver mycket aktivering. Jag bor på Hisingen i ett område där det enda som erbjuds är en liten rasthage på 15x15 meter, däör studenterna kastar glas, där det saknas soptunna till hunskiten och där halva hagen består utav en brant klippa där hundar och mattar riskerar att skada sig. Min hund får inte leka där, därför att hon inte hinner vända på den lilla ytan och därför att den sköts så dåligt. Ni som är helt för koppeltvång anser då att min hund, som precis fyllt 1, alltid ska vara kopplad, varje dag.



Skulle det nu inte vara så att jag är en rikltigt aktiv hundmänniska med en gnutta kunskap om min hunds behov, dvs. en normal hundägare, skulle det innebära att min hund inte blir tillräckligt aktiverad. Det märks de dagarna vi inte lyckas, då är hon dragig, skällig och allmänt jobbig. Hon är en sådan hund ni skulle undvika att möta, en sådan ni skulle tro var livsfarlig. Och det skulle hon bli också, i fel händer.



Nej, att lagstifta om det innan man givit hundägare bra och många platser att vara på, det är helt tokigt och ohållbart eftersom det endå inte ger mer effekt än att hundägare komemr att känna sig hemska både mot sina hundar och mot sina medmänniskor. Visst finns det en del rastgårdar men de är fortfarande för få och för dåliga. Visst finns det bra gårdar, men man ska inte behöva sätta sig i bilen och leta upp ett ställe att promenera med hudnen på. Precis som mammorna inte kastar in ungarna i bilen för att åka några mil till närmaste lekplats. Det byggs lekplatser i varenda hyresrättsområde och i de flesta villaområden. Men hundägare, dem ska flytta på sig.



Hundägare möter en hel del fördomar och oförståelse. Men vi ska minsan vara både förstående och förlåtande mot alla. Vi ska flytta på oss, lagstiftas om. Vi har inga rättigheter, bara skyldigheter. Om du kommer fram och slår min hund, då avlivas hunden. Om ditt barn kommer fram och gör samma sak riskerar jag som hundägare åtal. Ja, det är minsann en rättvis värld vi lever i. Och totalt rätt.



Not.

2011-07-17 @ 06:26:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback








RSS 2.0
Copyright © Eva Blixman 2007 - 2015

bloglovin

Fotobloggar Bildbloggar bloggar Blogglista.se Top Fotobloggar bloggar Reggad på Commo.se bloggar Photo Blogs - Blog Catalog Blog Directory