CLOSE
Fotograf Eva Blixman

Jag har inriktat mig på studiofotografering såväl till privatpersoner som företag.
Jag utför bland annat: barnfoto - gravidfoto - produktfoto - porträtt - studentfoto - hundfoto

Min fotostudio finns i Göteborg på Wrangelsgatan 11.
Vid intresse av fotografering ring eller maila för priser och tidsbokning.

Tel: 0707-290708 Mail: eva[A]evablixman.se Hemsida: evablixman.se









Hundattacker


2010-09-27 | 22:47:15


Jag tycker det är hemskt med alla hundar som attackerar människor och andra hundar... läste precis här att hundattackerna ökar markant i Sverige. Samtidigt som hundattackerna ökat, har också kamphundarna blivit betydligt fler i Sverige. Samband?

Jag såg också det här inslaget om en kvinna som blivit attackerad av en hund. Så fruktansvärt!!

Något måste göras eller ändras... men vad?

Jag är för koppeltvång och har även skrivit om det här tidigare, just för att man kan inte veta till hundra procent vad hunden kan få för sej att göra. Det finns ingen ägare som med säkerhet kan säga att en hund aldrig skulle skada något annat djur eller människa. Visst kan man eller jag känna mej säker på att tex. Rudolph aldrig skulle bita någon, men jag kan inte till hundra procent veta det. Det kan uppstå alla möjliga situationer som vi aldrig kan förutse.

/ Eva






Kommentarer
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Tycker det är tråkigt att människor ska bli attackerade av hundar, men JAG tycker att det till största del är ägarens fel?



Jag har varit intresserad, och haft massor av djur under min uppväxt, och jag har det fortfarande. Efter ett tag så lär man sig hur djuren fungerar, och hur de reagerar i olika situationer.



Sen kan jag, till 99,99% säga, att min hund (Labrador), aldrig skulle göra någon människa eller något annat djur illa. Jag litar på honom, i alla situationer. Har haft honom nu i ganska precis 4 år, och jag har aldrig honom kopplad. Kopplet är alltid med, men i fickan.

2010-09-27 @ 23:20:04
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: TESCHO - Web design, Photography & Doggies

Problemet är väl att många skaffar hund utan att veta vad de har och göra med. Det är sorgligt. Vissa ägare bör ha någon form av "hundkörkort". Koppeltvång är jag också för, på allmänna platser.

2010-09-27 @ 23:26:43
URL: http://tescho.se/blogg
Postat av: Micke

Jag skulle rösta för koppeltvång, jag upplever det som att vissa hundägare vill visa för alla andra hur duktiga dom är med sina hundar genom att ha dom lösa. Är det problem med att ha hunden kopplad, eller är man lat?

2010-09-27 @ 23:44:31
Postat av: Haylie

Jag har en liten tjej här hemma som jag till 99.99% vet aldrig skulle skada någon om det inte var i självförsvar om ens det. visst om jag tar en promenad genom stan då har jag koppel, inte för att jag inte litar på min hund för hon är alltid 1 m. bakom mig men man vet aldrig vad folk kan få för sig. här hemma och runt i området har jag aldrig henne kopplad.



kan väll tycka att alla hundar bör vara kopplade som tex. i stan men annars om man känner sin hund och är säker så varför ha dem kopplade? Bella älskar att springa runt och leka och busa, hon njuter till fullo så varför ta bort det?

2010-09-28 @ 01:37:16
URL: http://haylie.blogg.se/
Postat av: Sessan

Jag har inte hund men många i min närhet har hund av "vanlig" ras som även de hoppar på människor & är totalt vilda.

Jag tycker att till stor del så är det ägarens fel & inte hunden.

Ägaren lär hunden hur den ska vara & bete sig.

Tycker man skulle få genomgå test för att se om man ska få ha hund eller inte.

2010-09-28 @ 08:17:30
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar

"tråkigt att människor ska bli attackerade av hundar"

Tråkigt?? Herregud tittade ni ens på klippet jag länkade till? Reagera! Det är ju helt fruktansvärt. Och vad ska man göra åt det?



Det handlar hela tiden om att hundar ska vara okopplade för att ni tror ni är säkra på era hundar. Vad händer om er hund känner sej hotad? Vad händer om någon eller något attackerar eran hund? Vad händer om er hund blir sjuk och kanske får ont? Vet ni precis hur hunden beter sej i varenda situation som kan uppstå? Jag tror inte det.

/Eva

2010-09-28 @ 09:55:12
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Sara ~ Candis

Koppeltvång!!!!! Jag har min lös ibland om jag ser att det inte är en enda människa ELLER hund runtomkring. Har 100 % koll hela tiden även fast han är liten och inte gör någon annan illa så kan alla andra göra illa honom.

5-6 hundar har kommit springande lösa, som varit mindre snälla, mot oss när vi varit ute.

En papillon blev ihjälbiten där vi bor, precis när vi flyttade hit i våras.



Jag tycker det är jävligt läskigt för man lär hålla konstant koll hela tiden för att andra människor är idioter och inte kan hålla sina hundar kopplade. Måste man ha en stor jäkla hund för att man inte ska behöva vara rädd för att de små ska bli ihjälbitna??



Sånt här gör mig så jävla arg!

2010-09-28 @ 10:24:17
URL: http://candis.se
Postat av: Josse

Kamphund är INGEN hundras..

2010-09-28 @ 10:27:35
URL: http://jossepedersen.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Josse

Ingen som påstått det heller.

/Eva

2010-09-28 @ 10:30:41
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Det är för många som skaffar sig kamphundar som inte har någon pli eller sköter om hunden, och kamphundar har stora behov. jag och min syster har en amstaff dobberman. och det är inte lätt att uppfostra dom!

2010-09-28 @ 10:41:10
URL: http://cornelialinnea.blogg.se/
Postat av: Åsa

Tittade precis på klippet...fruktansvärt!



Jag är för "koppeltvång". Visst hundar måste kunna få springa av sig ibland för det behöver dom men då kan man släppa dom på ställen där det varken finns människor eller hundar i närheten tycker jag.

2010-09-28 @ 10:45:04
Postat av: kimberly

Min hund blev attackerad av en Amstaff natten till den 6 september. Hon börjar ÄNTLIGEN repa sig. Och anmält är det!!!! Men polisen är sjukt dålig på det här. Så jag måste ligga på hela jäkla tiden. Den hunden har dessutom haft ihjäl en annan hund innan och killen som äger hunden har 3 småbarn. LÄSKIGT!!!

2010-09-28 @ 10:51:57
Postat av: marita ekström

Hello

Har precis tittat på hundklippen,det är fruktansvärt!

Inte så länge sen,blev en pudel attackerad av en större hund,här där jag bor,även ägaren.Hon fick ligga på sjukhus i tio dagar,vet inte riktigt hur det gick med pudeln.Man blir mörkrädd!

2010-09-28 @ 12:17:44
URL: http://www.mitascorner.bloggspot.com
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: JA, precis som jag skrev. TRÅKIGT att människor ska bli attackerade av hundar.



Och jag STÅR för, att jag känner mig hund så pass bra, att jag VET att han ALDRIG skulle göra något. Jag har 100% koll på honom när jag är ute och går. Spelar ingen roll om han går framför mig, eller bakom.



Dom är väl uppfostrade av en anledning?

2010-09-28 @ 15:02:35
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Olivia

Koppeltvång tror inte jag skulle lösa problemet. Hunden i klippet var t.ex. kopplad. Men jag förstår inte varför vissa går med hunden lös och säger att de litar på den. Man kan aldrig lita på en hund till 100%! Jag vet en hund som är jättelydig, tävlar i lydnad och allt men när den en dag var lös och fick syn på en hare ja då blev det fart och inte ville den lyssna, ibland tar insikten över även fast hunden är lydig. Ska man ha en stor och stark hund så tycker jag att man måste kunna kontrollera den även då den drar.

2010-09-28 @ 16:04:19
URL: http://olledittlilla.blogg.se/
Postat av: emilia

när jag var yngre var jag hemma hos en skolkamrat och dennes syster hade sin kamphund hemma. till en början var den lugn och tillgiven när den sedan hoppar upp för att bita mig. den hunden finns nu inte kvar och jag hoppas att det slipper hända fler.

2010-09-28 @ 21:58:28
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: Elin

jag skrev om det nyligen idag, (typ 2 timmar sen)

kolla bloggen om du är intreserad av vad jag tycker :P orkar inte förklara :P

2010-09-28 @ 22:06:11
URL: http://bubblorefina.blogg.se/
Postat av: Sara

Man kan aldrig veta till 100% vad ett djur gör. Även om man tror sig veta att ens egen hund är lugn och snäll så vet man aldrig. Det kan uppstå situationer där hunden går till attack. Man kan aldrig veta. Just därför tycker jag det ska vara koppeltvång när man är på offentliga platser, där man träffar andra människor och djur. Ser inte problemet med det faktiskt. Det är ju bara en extra säkerhet.

Man ska inte behöva vara rädd när man går ut för att andra människor har djur med sig som är direkt farliga. Sen beror det säkert till stor del på ägaren när hundar blir sådär riktigt galna och bara attackerar helt utan anledning.

Jag tror inte egentligen att det handlar om vilken ras det är på hunden, däremot kräver ju olika raser olika mycket av dess ägare. Detta måste man veta om och känna till när man skaffar den typen av hund. Det blir ju fel när det blir lite "tufft" att ha en viss ras, men när personen sen inte klarar av den typen av hund.

2010-09-29 @ 09:06:34
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Skulle JAG ha en hund, som visade minsta lilla tecken på aggrisivitet, så skulle den tyvärr inte få fortsätta livet.



En hund som attackerar en människa, eller andra djur, gör utfall osv. Har visat detta beteende förut, man kanske bara inte har lagt märke till det.



När jag var 8 år så blev jag biten av en Beagle i armen. När mamma och pappade pratade med ägaren, så kom det tillslut fram att "Jo, jaa den har ju gjort så förut". Varför är man då så knäpp som hundägare att man behåller hunden?

2010-09-29 @ 11:39:33
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Lovisas corner

Hittade en bild på google du gjort i ordning, med en rosa kopp te och en cupcake! Ville bara säga att den var grymt fin! :)

2010-09-29 @ 14:41:42
URL: http://lovisascorner.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag tycker det är så löjligt att det alltid är de "stora svarta" hundarna eller "kamphundarna" som får all skit när det händer en olycka. Det är inte hunden utan ägaren som inte gjort sitt när det gäller uppfostran.

När jag är ute och går har jag ALDRIG mött en stor hund som gjort utfall mot mig. Dock har jag mött ett flertal små hundar som skäller, morrar och kastar sig mot en. Att en stor hund ger sig på en sådan hund som "mopsar upp sig" så tycker inte jag är konsigt. Dock står det aldrig i tidningar osv att det var den lilla hunden som började...



Ja detta är en debatt som är oändlig i tyckande. Körkort för att skaffa hund tycker jag skulle vara obligatoriskt.

2010-09-30 @ 08:27:29
Postat av: Louise

Hej! Om det nu är så att attackerna ökar, av framförallt större hundar, att tidningarna borde gå ut med lite försvarstips som kan rädda livet på en liten hund eller en människa som blir biten. Man läser att folk slår hunden med tillhyggen, sprutar vatten osv, men det hjälper inte mot sk. kamphundar som instinktivt bara biter hårdare då den blir attackerad. Jag bevittnade en sådan attack i somras, då en sk. kamphund, en pitbull, anföll en lite nakenhund. Ägaren slet och slet i sin stora hund men den blev bara aggressivare. En förbipasserande som själv hade pitbull ingrep och räddade livet på den lilla hunden. Han satte sig gränsle över den stora hundens rygg, knep åt med benen och lade hela armen under hakan på hunden och klämde till, alltså typ ströp hunden. Efter 20 sekunder tappade hunden andan och släppte taget och de kunde då ta nakenhunden därifrån. Han som räddade hunden sa att strypning är det ENDA sättet att få en arg hund att släppa, att slå den gör det bara värre. Och du behöver inte vara bodybuilder eller man för att klara detta, det funkar även om du är tjej...om man vågar dvs.

2010-09-30 @ 10:30:21
Postat av: Eva Blixman

Svar till Louise

Hur ska en kvinna som i klippet jag länkade till, som inte har en hund själv veta att hon kan sätta sej gränsle över hunden osv. som attackerar henne? Vem vet det som inte är ett dugg intresserad av hundar utan av att vara ute i naturen och jogga? Inte många kan jag tro. Och jag skulle själv aldrig hoppa på en stor hund som attackerar någon annan människa, för precis som du skriver så skulle jag inte våga. Jag har inga kunskaper när det gäller att hantera en stor hund. Jag kan däremot hantera min egen hund som jag har valt och som passar mej, en chihuahua.

/Eva

2010-09-30 @ 11:02:09
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Ulrika Bylund -TinyClown's Photography

Hundar som hamnar i fel händer kan bli som ett vapen. Det finns MASSOR med raser som kan tränas till det - inte bara dom som räknas till "kamphundsliknande" raser. Men det glömmer man bort i den hysteriska kamphundsdebatten som pågår.



För 10 år sedan var det rottweiler som var livsfarliga och för 20 år sedan var det schäfer.



Jag har tre stycken staffordshire bull terrier och jag kan ju säga att det ALDRIG är mina som gör utfall när vi är ute på promenad - även om dom vi möter skäller och gör utfall. (diverse raser och diverse storlekar).



En staffordshire bull terrier eller american staffordshire terrier är öppna, glada och tillgängliga i sitt sätt. MEN tyvärr tycker stereotypen i förorterna att det är ASTUFFT att ha en "kamphund" som man hetsar mot andras hundar eller människor och som dom sedan inte ens själva kan kontrollera. Oftast är det dock blandraser dom har då kostnaden för en renrasig är för stor. Bästa sorten är en blandning mellan rottweiler och amstaff....suck Det är trist att urblåsta idioter ska förstöra för den större delen av Sverige som äger sin "kamphund" med seriösa tankar bakom.



I många städer och kommuner råder redan koppeltvång - kolla kommunens stadgar får ni se. Vilka resurser finns för att kolla att det efterföljs? Inga.



Körkort, dispans eller licens kommer aldrig att fungera. Problemet kommer inte försvinna på det sättet. Det kommer bara drabba oss seriösa.



Jag går gärna med mina hundar lösa - om jag går med en och en. Med lös menar jag inte att man springer omkring vind för våg utan att man går vid min vänstra sida. Dock kopplar jag alltid upp om jag möter någon hund eller människa - av respekt.

2010-09-30 @ 22:48:36
URL: http://tcphoto.blogg.se/
Postat av: Erica

Blir så trött på denhär debatten när bara de dåliga hundägarna är i fokus... Media visar ALDRIG en väluppfostrad och pålitlig "kamphund" som motpol för att visa att det överhuvudtaget finns. Folk är så jävla dumma att de tror på allt som visas i tv och därför "finns det inga snälla kamphundar". Blir så trött.



Ansvar är vad allt handlar om, inte hundraser!

2010-10-01 @ 08:31:51
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Erica

Du menar alltså att kvinnan i klippet ljuger?

/Eva

2010-10-01 @ 09:51:45
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Ulrika - TinyClown's Photography

Självklar ljuger inte dom människor som råkat ut för en instabil och feluppfostrad "kamphund". Men om man ställer det procentuellt mot hur många SNÄLLA OCH TREVLIGA s k kamphundar det finns.....Ja, herregud. Det är en liten liten liten procent som biter människor och det pga fel uppfostran, fel motion, fel mental stimulering osv osv.



Att dra alla kamphundsliknande raser över en kam - insnöat och tråkigt.



Jag blev biten av en schäfer. Jag tycker att alla såna ska förbjudas! (hur töntigt låter inte detta?)



ALLA aggressiva hundar ska bort - det tycker jag. Oavsett ras! En ilsken liten papillon är inte särskilt trevlig den heller - även om skadorna inte blir lika stora.



En feluppfostrad ilsken pudel är inte skön att ha i armen heller. Eller en ilsken schäfer, golden retriever, rottweiler, doberman, boxer, springer spaniel, chihuahua, ja, ni ser vart jag vill komma va?



Personligen tycker jag att hundraser med vakt och egen vilja är betydligt "farligare" än s k kamphundar. Kamphundar SKA och HAR liten integritet och tillåter även okända människor att hantera dem. Detta skulle många andra raser tycka vara obehagligt och vissa raser skulle heller inte acceptera det. Men pratas det om såna? Nä.



Medlen för att rensa ut dåligt mentala blandraskamphundar (OCH andra raser) borde vara större och många skulle inte beläggas med munkorg utan tas om hand direkt - på plats!

2010-10-01 @ 11:23:15
URL: http://tcphoto.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är ett väldigt märkligt beteende att bli så himla upprörd över att hundattacker uppmärksammas i media. Ska hundattackerna tystas ner eller vad tycker ni?

Jag tycker det är väldigt bra att media skriver om detta, eftersom det finns en massa hundar som går lösa i vårt samhälle. Och vet folk att det finns farliga hundar så kan man vara mer försiktig.

Sen tycker jag det såklart är fruktansvärt att dessa farliga hundar finns ö.h.t. Vilken ras det än må vara.

/Eva

2010-10-01 @ 12:40:51
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

En sak till..

Det är också självklart att det är människan bakom hunden som bär ansvaret. Hunden blir ju vad ägaren gör den till.

/Eva

2010-10-01 @ 12:43:10
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

"Det är också självklart att det är människan bakom hunden som bär ansvaret. Hunden blir ju vad ägaren gör den till."



Precis. Därför min hund är pålitlig, till 100%. Han är uppfostrad.



Det ROLIGA i allt är, att denna diskussion startas alltid av hundägare som har små hundar? För att dom är extremt rädda för att deras lilla Fiffi ska bli uppäten av en stor hund.



VARFÖR kan man inte bara låta alla hundägare ta sitt ansvar? Koppel löser inga problem.

2010-10-03 @ 22:12:21
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Sara

Du menar att jag är rädd för stora hundar då?

Då kan jag tala om för dej att det är jag inte ialla fall och min hund Rudolph (som är en chihuahua) är inte rädd för något alls. Så din lilla teori stämmer ju inte alls.



Håller med dej att alla hundägare borde ta ansvar. Det är därför jag förespråkar koppeltvång bla.

/Eva

2010-10-03 @ 22:17:33
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Man tar inte bara ansvar direkt man tar på hunden ett koppel.

2010-10-05 @ 21:50:41
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Eva Blixman

Svar till Sara

Det är respektlöst mot alla andra i samhället att vägra sätta på kopplet på sin hund.



Det är endast du själv som tror att du har 100% koll på din hund. Ingen annan än man själv litar ju på sin egen hund.



/Eva

2010-10-05 @ 21:58:15
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Sanna

Såg det här inlägget och just att dra upp det som att det är kamphundarnas fel! Det har inget med rasen att göra utan ägaren!

Det är som att säga att alla invandrare är kriminella pga att det finns några som är det, det fungerar inte att ha koppeltvång utan jag tror starkt på "förarkörkort" då det absolut inte är "kamphundarnas" fel, de är egentligen bland de bästa familjehundar man kan ha då de är så pass "förarveka" som det heter och det kan användas till mycket positivt men det är fel att det som kan användas som positivt missbrukas av vissa ägare!



Men jag tycker du ska ändra din inställning i ämnet för alla hundar är inte likadana och att placera en hund och se på den som agresiv och farlig är hur fel som helst, det hjälper egentligen bara de som utnyttjar hundarna på fel sätt!



Vilken som helst hund med fel ägare kan bli farlig!

2010-10-19 @ 00:19:37
Postat av: Eva Blixman

Svar till Sanna

Nej jag ska inte ändra inställning, det kan du själv göra!

Jag tror att du missuppfattat mej kraftigt dessutom. Om du läser inlägget en gång till så kanske du förstår bättre?



Jag håller med dej om att vilken hund som helst kan bli farlig med fel ägare. Sen kan inte alla hundar göra lika stor skada, en chihuahua gör inte lika stor skada som en rottweiler tex.



Men jag står fortfarande fast vid att jag är för koppeltvång. Och det av en lång rad olika anledningar.



/Eva

2010-10-19 @ 10:27:20
URL: http://blixman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback








RSS 2.0
Copyright © Eva Blixman 2007 - 2015

bloglovin

Fotobloggar Bildbloggar bloggar Blogglista.se Top Fotobloggar bloggar Reggad på Commo.se bloggar Photo Blogs - Blog Catalog Blog Directory