Kameran

2007-08-16 | 19:23:22

Jag får väldigt ofta frågor, som vilken kamera jag använder mej av?
Och hur jag tagit vissa bilder... vilka inställningar jag haft, exif osv...
Listan på frågor jag får skulle jag kunna göra väldigt lång.

Jag har ett tips som jag vill dela ut till dej som vill lära dej att fotografera,
Läs manualen till kameran, lär dej hur kameran fungerar.

Det är det bästa du kan göra. Du kommer alltid att stöta på problem vid
olika fotosituationer om du inte lär dej hur din kamera fungerar. Så läs
manualen och testa alla olika inställningar och funktioner. Du kan fota
samma föremål och se hur olika inställningar förändrar bilden. 

Lycka till!  :o))

Jag fotograferar alltid manuellt och mäter ljus, ställer in egen vitbalans
m.m. m.m. Kameran jag använder är Canon 1D Mark II N tillsammans
med diverse objektiv.

/ Eva

Kommentarer
Postat av: anna

Bra Eva! Heja!
"folk" idag tror alltför mycket idag på att det är kameran som gör allt fotojobb...ungdomar ( yngre än mig) ska ha de dyraste snyggaste kamerorna med senaste tekniken men de har aldrig lärt sig förhållandet mellan bländare och slutare...blir så trött..
så bra!
Alla som vill köpa kamera -läs på o foto och fotografi, fota manuellt - våga lek! testa o gör om testa o gör om..det fanns en tid innan digitalkameran.
kram!

2007-08-16 @ 19:49:41
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Snorreblixt

Ja men om man inte orkar läsa manualen, vi frågar ju dej??!! Min kompis Annika säger att man kan ALLTID fråga BLIXMAN om kamera även om vissa inte har en BLIXT Blixman!
FAN va rolig jag är....hehehe

2007-08-16 @ 20:07:58
Postat av: Malin

Manualen till min kamera är på engelska, men jag kan int tillräkligt för att läsa den... =(

2008-03-02 @ 16:51:59
Postat av: Maria

Vet du om Olympus SP-55OUZ är en bra kamera som man kan fota bra bilder med, det är en digital systemkamera och jag har en sådan. Min dröm är att få bli en bra fottare!

2008-03-11 @ 16:47:14
Postat av: Vendela

Alltså går det också med digitalkameror? För du har ju system kamera.. Jag menar, ska man testa alla inställningar och så vidare? :)

2009-02-21 @ 17:57:44
URL: http://veida.blogg.se/
Postat av: Robban

Hej du skriver att du alltid ställer in vitbalans själv. Hur mäter du till dig den? Använder du alltid grå kort eller hur gör du?

2009-06-09 @ 00:12:06
Postat av: Bragekaia

Incredible site!

2010-05-25 @ 14:28:45
URL: http://bragekaia.3steps.com
Postat av: Anna

Vilka många bra tips! Jag och min sambo var idag och köpte en Canon 7D. Ska bli väldigt spännande att lära sig ta lite fina bilder :)

Tyckte förresten att de söta skördekorgarna du gjort var jättesöta!

Mvh Anna.

2010-07-19 @ 23:43:47
URL: http://annasmyckeform.blogg.se/