Så här gör jag:

2008-08-14 | 16:31:03

f o t o t i p s  v i d  s j ä l v p o r t r ä t t
Så här gör jag: Jag tar kameran och sätter den på det gamla... fattar inte att jag
visar det 21 år gamla stativ, det är pinsamt...
stativet. Kopplar en trådutlösare
till kameran med tio meter förlängningskabel. Ställer mej så snyggt jag kan och
har den lilla avtryckaren i handen och trycker av. Jag låter kameran hitta fokus
själv.

Det jag förinställer är slutartid och f-värde vilket varierar, beroende på vad jag
har för ljuskälla. Vitbalansen är också något som jag ställer in... oftast gör jag
en egen vitbalans. Som ni märker fotograferar jag aldrig på auto-läget... utan
alltid manuellt.

Objektivet jag använt på bilden ovan är det här. Och det använder jag flitigt vid
porträtt.

Jag vill också säga att det går lika bra med nya fina stativ.  ;o))

/ Eva

Kommentarer
Postat av: Michaela

Tack för ditt svar på hur du tar dina bilder :)

Jag måste ta och skaffa mig ett stativ tror jag :D

2008-08-14 @ 16:37:33
URL: http://michaelalundgren.webblogg.se/
Postat av: Evelyn, i hemmet

Jag längtar så efter en massa nytt till kameran. Den är ju rätt ny, så jag har inte hunnit eller haft råd att skaffa nåt.

Funderar på att börja med porträttfotografering någon gång, men först måste jag lära mig kameran ordentligt. Visst kan jag det mesta, men det finns en del jag har att lära mig till :)

Kram, kram!

2008-08-14 @ 17:30:52
URL: http://ihemmet.blogg.se/
Postat av: Åsa Holmberg

Hej Eva,

tack för en inspirerande blogg!

Jag har sett tidigare att du använder en ritbräda, jag tänkte skaffa mig en själv och är nyfiken på om det räcker med A5 formatet eller om det skulle vara bättre med A4, vad tror du? Om du skulle köpa en ny, vilken skulle det bli då?

Hoppas du får en trevlig helg!

//Åsa

2008-08-14 @ 18:20:43
URL: http://xcobra.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Åsa:

Oj vad svårt... jag använder nästan aldrig min ritbräda, men jag tror att jag skulle köpa en A4 om jag skulle köpa en ny.

Tack detsamma! :o)

/Eva

2008-08-14 @ 18:28:16
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Missjeni

Så länge stativet håller så är det inget att skämmas över ;D

2008-08-14 @ 18:30:50
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Mia

Hur vet du vilken slutartid och vilket f-värde du ska ha? Jag har aldrig en aning, därför blir det bara automatik-läget för mig. Lite trist... Jag vill så gärna lära mig, och har försökt, men det är så krångligt.

För övrigt är bilden jättefin!! Och jag gillar verkligen din blus. Jättesnygg.

2008-08-14 @ 18:31:59
URL: http:///mias.blogg.se
Postat av: Marika

Bra tips :)

2008-08-14 @ 18:33:37
URL: http://www.dussi.se
Postat av: Hanna

Hej! Jag kom in på din sida lite sådär slumpmässigt men måste bara säg: gud vad fina bilder! Och jäklar vilken söt hund! :) Kul att sitta och titta på alla bilderna, verkligen tummen upp! Ska köpa min första systemkamera nu så jag bara längtar efter att få börja exprimentera! Iallafall, tummen upp! :) Kram

2008-08-14 @ 18:36:53
URL: http://playitoutloud.blogspot.com
Postat av: Anne-Lene

Varför köpa nytt stativ när det gamla fungera, det finns väl anat kul man kan köpa :o) Tycker absolut inte du skall skämmas för det.

2008-08-14 @ 18:47:40
URL: http://tammela.blogg.se/
Postat av: LitetBus

Så oerhört fin rudolph blev på bilden! :D Och du med ^^

2008-08-14 @ 18:50:11
URL: http://litetbus.blogg.se/
Postat av: ☆ m a l i n .

Jättebra när du tipsar! :) Många saker tycks enklare än man först trodde. (Som det där tipset med att ställa objektet på en glasskiva.)

2008-08-14 @ 18:50:12
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: C

bra tips :) jätte fin bild.

2008-08-14 @ 19:01:34
Postat av: joacim

Borgar ju för kvalitet och att man inte är alltför våldsam om stativet är 21 år gammalt...

Jag trodde det var Rudolf som fotade dig ;)

2008-08-14 @ 19:25:04
URL: http://www.wehoo.se
Postat av: Anna

Hej, jag undrar om du vet om systemkameror har någon speciell gräns på hur många bilder man kan ta?

Jag har hört att "motorn" i kameran sluar fungera efter tex 20000 bilder. Vet du något om det?

Skulle vara tacksam för svar..

2008-08-14 @ 19:37:43
Postat av: Jonas

Ja det stativet var onekligen en gammal raritet :)

2008-08-14 @ 19:48:24
URL: http://www.photoexplained.com
Postat av: Nilla

Underbar bild! Bilden är fin och du med! :-) Ha det så bra.

2008-08-14 @ 19:48:55
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Mia:

Med f-värdet eller bländaren som man också kan säga bestämmer du hur stort skärpedjup du vill ha i bilden. Har du en större bländare släpper du in mera ljus i kameran och skärpedjupet blir kortare.

Slutartiden är alltså exponeringstiden på bilden, ju längre slutartid ju mer ljus kommer in i kameran. Så långa slutartider kan man använda tex. vid nattfotografering.

Du ska inte vara rädd för att testa och ställa kameran i det manuella och testa. Skriv upp siffror och annat så kommer du till slut att veta hur kameran arbetar. :o)

Lycka till! :o)

/Eva

2008-08-14 @ 19:55:24
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Hanna:

Vad roligt att du hittade hit! :o))

Tack för din gulliga kommentar.

/Eva

2008-08-14 @ 19:58:14
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Joacim:

hehe

Nja det kan han inte riktigt än... men vem vet, kanske är det Rudolph som står bakom kameran sedan. ;o))

/Eva

2008-08-14 @ 20:00:36
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Anna:

Ja det är sant, slutarn i dom digitala systemkamerorna håller inte hur länge som helst. Men exakt hur många exponeringar dom klarar varierar på olika kameramodeller. Jag tror att dom dyrare kamerorna håller längre än dom billigare.

/Eva

2008-08-14 @ 20:03:41
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Eva

Svar till Jonas:

Japp och inte har jag något nyare heller S men det har stått på inköpslistan nu i några år. ;o))

/Eva

2008-08-14 @ 20:06:59
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Micke

Bra tips!

2008-08-14 @ 20:22:29
Postat av: Micke

Bra tips!

2008-08-14 @ 20:22:37
Postat av: Joakim

Jätte fin klänning! :D Super sööt hund också! :D Ha det bra!

2008-08-14 @ 21:10:30
URL: http://laang.blogg.se/
Postat av: Agnes

Nu blir mitt stativ ledset! 21 år är väl inte gammalt xD mitt är från 40-talet (A)

2008-08-14 @ 22:38:53
URL: http://nikonian.blogg.se/
Postat av: Ollevija

Du och Rudolph är så fina tillsammans. :)

2008-08-15 @ 00:51:18
URL: http://olledittlilla.blogg.se/
Postat av: Louise

Så himla söt hund du har då :)

2008-08-15 @ 09:56:47
URL: http://louiseberglund.blogg.se/
Postat av: Nica

Ojojoj, mitt gamla stativ vågar jag inte ens visa upp, det har jag ärvt och har sisådär 5 tusen år på nacken. Det tar typ en kvart att "veckla upp" (Man måste vekrligen veckla upp!) och är jätte ostabilt.

Dags att införskaffa ett nytt kanske :P

2008-08-15 @ 10:32:39
URL: http://humlisen.com
Postat av: Köp och sälj

Kika in på den nystartade bloggen köp och sälj , där du både kan köpa och sälja saker!för att sälja eller köpa så finns där instruktioner

2008-08-15 @ 19:53:22
URL: http://blondinh.blogg.se/
Postat av: - EmmaConstance -

Hur gör du för att kameran ska hitta fokus själv? Kan man ställa in det på nått sätt så man inte behöver hålla på att "förfokusera"?

2008-08-15 @ 20:28:04
URL: http://emmaconstance.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Var kameran dyr?? över 10 000 eller?

2008-08-16 @ 11:34:46
URL: http://vibyflickan.blogg.se/
Postat av: kamilla

bra tips, och verklien fina bilder ! :)

2008-09-10 @ 16:21:35
URL: http://kamillanylund.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har en Nikon D80 och varje gång jag fotograferar manuellt blir bilderna jätte mörka :S

2008-11-03 @ 15:22:27
URL: http://emmasoder.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad söt du är :)

2009-01-16 @ 10:01:14
URL: http://camillalola.blogg.se/
Postat av: Kitty @ Kittyland

Vad fin bilden blev & gullig vovve :D

2010-06-23 @ 21:57:56
URL: http://kittyland.blogg.se/