Läsarfråga - macro objektiv

2009-01-17 | 13:24:39

L ä s a r f r å g a  o m  m a c r o  o b j e k t i v

Maria frågar:
Hej Eva!
Jag älskar alla dina bilder men framför allt dina naturfoton!
Jag funderar på att köpa ett sånt här macro. Jag har en canon eos 350D, vad ska
jag då köpa för macro? Finns det olika? Hur mycket kostar ett i affären?
Skulle vara tacksam om du kunde berätta!

SVAR:
Ja det finns många olika macro objektiv, dom finns i flera olika brännvidder och
varierar i pris också såklart. På bilden har jag tagit fram dom macro objektiv som
jag har...

Canon 180 mm f/3,5 L macro USM  -  14 195 kronor
Canon 100 mm f/2,8 macro USM  -  5 695 kronor
Tamron 90 mm f/2,8 Sp Di macro  -  4 395 kronor
Sigma 50 mm f/2,8 EX DG macro  -  2 995 kronor
Priserna är hämtade från Scandinavian Photo idag.

Här kan du också se många fler macro objektiv till din Canon kamera.

Skulle jag rekommendera några av mina macro objektiv som jag använder så
blir det de två första, båda från Canon. Jag föredrar större brännvidd när jag
fotograferar macrobilder, då får jag också kortare skärpedjup vilket jag tycker
blir snyggare.

/ Eva

Kommentarer
Postat av: StarOfUsA

Hej Eva! Jag har en canon eos d60 och vill köpa mig en fjärrutlösare. Har sett att det finns två olika men vad är det för skillnad på dem? Tack på förhand!

2009-01-17 @ 13:39:46
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: Åsa

Vad bra att du har läsarfrågor...man lär sig väldigt mycket!

Du har mail förresten! :o)

Kram Åsa

2009-01-17 @ 13:52:16
Postat av: sannaa

Hej! Jag tycker väldigt mycket om att du svarar på alla läsar frågor för när jag läser så upptäcker jag nästan alltid att det är saker som jag själv undrar över & man lär sig mycket av dig som är en duktig fotograf! Kul!

2009-01-17 @ 14:11:51
URL: http://sannaaek.blogg.se/
Postat av: Anette

Jag går också i "köpa macro-objektv"-tankar. Kan du på något enkelt sätt förklara skillnaden mellan brännvidderna. Tack på förhand

2009-01-17 @ 14:12:29
Postat av: Annelie

Åh vad bra med tips om just macroobjektiv då det är just det jag håller på och sparar pengar till :)

Bra att man kan se på den länkade sidan vilka olika märken som passar också :)

Jag vill ha ett NU..hehe..men får nog ha som mål att till våren/sommaren ha sparat ihop tillräckligt att jag kan köpa ett ordentligt objektiv :o)

Har siktat in mig på Canon 100....

/Annelie

2009-01-17 @ 19:33:44
URL: http://www.annelissan.blogspot.com/
Postat av: Martin Fryxell

Jag har en Tamron 90mm och är nöjd. Men jag tror man får rätt mycket i byggkvalité om man köper canon 100mm.

I sommras skulle jag fota en huggorm.. den tyckte jag var lite närgången och bet i objektivet. Det är en bra anledning att ha en längre brännvidd. Så man inte skrämmer krypen :-)

2009-01-17 @ 20:24:43
Postat av: Fredrik Setterberg

Jag har också ett Tamron 90 som jag är supernöjd med. Skarpt och en grym närgräns!

/ Fredrik

2009-01-17 @ 22:10:55
URL: http://www.fredriksetterberg.se